Kansainvälisillä suuryrityksillä ja markkinavoimilla on suuri valta - suurien volyyminsä myötä. Kukaan ei kuitenkaan tunnu kiinnittävän huomiota siihen, että eri markkinoilla, eri maissa ja eri kulttuureissa yritykset toimivat eri tavoin ja eri kriteerien perusteella ja tavallaan tekopyhästi.

Ainakin esimerkiksi vuonna 1996 Kiinassa käydessäni totesin McDonaldsin pakkaavan hampurilaisensa solumuovisiin koteloihin vaikka täällä oli siirrytty pahvisiin jo aikaa sitten - ympäristösyistä. Ja Volkswagen valmisti ja näyttää edelleen valmistavan vanhaan tekniikkaan perustuvia automalleja Kiinassa ja Brasiliassa, vaikka samaan aikaan länsimaissa halutaan päästä vanhoista saastuttavista autoista eroon (Volkswagen Santana/Passat Mk2 (B2), 1984–2012 (China), 1984–2006 (Brazil).
Täällä toimiva yritys näyttää ehkä meistä toimivan kelvollisesti, esimerkiksi julistaessaan autonäyttelyissä ympäristöystävällisiä konsepti-autoja (kuvassa) tai noudattaessaan täkäläisiä paikallisia ympäristönsuojelulakeja. Samaan aikaan se kuitenkin toisaalla ylittää riman niin alhaalta kuin siellä pääsee. Tekopyhää toimintaa.

Olisikin parempi, jos globalisoituvassa maailmassa pelaavat yritykset toimisivat eri maissa samallaa tavoin yhtä eettisesti - siis samojen yhtäläisten kriteerien perusteella. Kuuluisa paikallisten lakien noudattaminen ei saisi riittää.
Globaalin eettisen näkökulman ottaminen olisikin hyvä kriteeri vertailla kansainvälisiä yrityksiä keskenään. Luulisi arvokeskustelun kiinnostavan yrityksiä, jos ei muuten, niin markkinonnin ja brändin kiillotuksen näkökulmasta - ainakin jos kuluttajien kiinnostus asiaa kohtaan herää täällä, missä siihen on mahdollisuus.
Ja mikseipä yritys itse voisi toimia arvokeskustelun aktiivisena osapuolena? Se olisi todellista läpinäkyvyyttä ja kunnioitettavaa riskinottoa.





















Ei kommentteja:
Lähetä kommentti